Headern(den stora bilden högst upp på bloggen)

Jag är hyfsat stolt över hur min blogg ser ut. Jag har lyckats tillverka en helt okej header och dessutom redigerade jag stilmallen så att jag fick in headern i rätt storlek och fick en svart bakgrund. Galet. Jag får tacka min kollega på sommarjobbet förra året för att han lärde mig grunderna i HTML.
   Men att sätta ihop headern var lite svårare än jag hade tänkt mig. Först och främst var jag tvungen att ladda ner frisyr och kläder till simmen på bilderna. Sedan skapade jag henne i BodyShop. Anledningen till att jag skapade henne i BodyShop är att man har större frihet att redigera de små detaljerna som gör skillnaden. Man kan till och med ändra ögonfransarnas längd.
   För att kunna ta foton på henne utan att behöva dras med den dåliga effekten man får om man använder den inbyggda kamera-funktionen i spelet, tänkte jag skärmdumpa från spelet och klistra in bilden i mitt bildredigeringsprogram GIMP. Därför öppnar jag spelet som ett fönster, istället för att köra det i helskärm som man ursprungligen gör. Men till min fasa upptäckte jag att Sims 2 inte kunde köras samtidigt som GIMP på min dator, det bara stängde av sig! Jag tänkte att då kunde jag ju spara skärmdumparna i Microsoft Office Picture Manager istället, men nej, bilderna blev i BMP-format, alltså omöjliga att redigera i GIMP. Jag fick helt enkelt ladda ner Paint.Net(gratisprogram), inatallera, starta, starta Sims 2, skärmdumpa och klistra in i Paint.Net. Omständigt och tröttande.
   Bilderna blev i alla fall bra, jag använde mig av olika animations-boxar för att få min sim att posera som jag ville. För att träd och buskar inte skulle bli genomskinliga när jag närmade mig dem med kamerna aktiverade jag "fri kamera"- läget med hjälp av TAB-tangenten. Detta gav mig också större möjlighet att zooma in och få bilder i olika höjder.
   Sedan tillverkade jag headern i Gimp, ändrade mättnaden i bilderna lite för att de skulle passa bättre med färgerna jag ville ha på bloggen. Sedan behövde jag bara ladda upp bilden till Photobucket för att ge den en adress så att jag kunde använda den.
   Och ja, jag blev ganska nöjd. Kul var det också, så jag kommer säkert byta ut headern inom en snar framtid.

Kommentarer
Postat av: Jennifer

sjukt cool blogg ;P

2010-08-29 @ 15:20:35
URL: http://jenniferwiks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0